Scan Auto / Dybbroe Group A/S
”Vi er et handels- og distributionsselskab, og en del af vores strategi og målsætning er at drive forretningen via effektive partnerskaber, derfor står bl.a. Danske Fragtmænd for distributionen, og IT-infrastrukturen er outsourcet til Scanditek IT solutions.”
Stærk IT-infrastruktur afstiver kerneforretningen
”Jeg køber ro i maven.” Sådan siger indehaver og adm. direktør Lars Hedegaard, Scan Auto & Dybbroe Group A/S, om samarbejdet med IT-leverandør Scanditek. Virksomheden handler med originale skades- og karosseridele i hele Skandinavien og beskæftiger i alt 30 medarbejdere på hovedkontoret i Randers og afdelinger i hhv. Glostrup og Oslo, der i fællesskab omsætter for 70 mio. kroner om året. ”For at det kan lade sig gøre, må mest muligt foregå automatisk og digitalt.” Lars Hedegaard forklarer, at det er en dynamisk verden, hvor websalg og integration med systemer i hele værdikæden er stærkt stigende. Hans vurdering er, at samarbejde med eksterne kompetencer skal bane vejen for øget digitalisering, for ad den vej at styrke konkurrencedygtigheden”.
”Det er ideelt for os, fordi vi dermed gør vores omkostninger variable, fremfor at binde os op på faste lønninger.” Direktøren understreger samtidig, at han med Scanditek som ekstern IT-afdeling med ansvar for al infrastruktur har garanti for ro, stabilitet og tryghed, så… ” vi kan holde fokus på kerneforretningen og de varer, vi kapitaliserer.
Det bærende fundament
IT-samarbejdet indeholder overvågning 24/7 inklusive backup, og Scanditek kan tage over inden for ganske få timer. Lars Hedegaard kalder aftalen med Scanditek ’det bærende fundament’ for den interne IT og koordinering med eksterne IT-partnere. Dertil kommer telefoniområdet. 35 procent er engros- og professionelle kunder, som køber produkterne via webshoppen, men de øvrige bliver personligt betjent, og for en stor dels vedkommende (antal?) foregår dette over telefonen.
Telefoni er en del af forretningsmodellen
Når kunden ringer, skal der være en oplagt og kompetent medarbejder, som hurtigt svarer og giver professionel betjening. Derfor er telefonløsningen helt central i Scan Auto & Dybbroe Groups forretningsmodel. For at give kunden den bedst mulige oplevelse, uanset om det er Randers eller Glostrup, der tager røret, er telefoni-systemet skræddersyet til medarbejderne. Der er bl.a. oplysningstavler, som giver et klart øjebliksbillede via statistikker, ligesom der er telefonskærme, så de to afdelinger kan se hinanden og dække ind, hvis en kollega er gået på lagret.
Med løbende overvågning over den aktuelle hardware- og software-situation samt netværkets båndbredde, sørger Scanditek for, at autodele-virksomheden til alle tider har den rigtige løsning med optimal tilgængelighed for både kunder, leverandører og medarbejdere.
”Vi har tillid til dem og ved, de har stor fokus på IT-trends og udviklingen i branchen. Vi er trygge ved, at de følger med såvel på de store linjer som i hverdagsdetaljerne, så medarbejdere også kan ringe direkte til Scanditek for her og nu-support,” siger Lars Hedegaard.
Scanditeks fornemmeste opgave er, at forretningsudviklingen ikke begrænses af for få IT-ressourcer, påpeger direktøren. Herunder sorterer tillige sikkerhed, risikovurdering og rådgivning omkring antivirus-programmer og firewalls. Et eksempel: ”Sandboxing, et meget effektivt værn mod mail-virus, som ikke forstyrrer eller forsinker arbejdet, men på et splitsekund tjekker vedhæftninger for malware.”
Struktur og systemer er fremtiden
Sikker IT sættes på en prøve, når mange systemer, som i Scan Auto & Dybbroe Groups tilfælde, kører sammen. ”Det kræver, at vi har styr på, hvem der har adgang til hvad, og at alle har en sikker og stabil adgang,” understreger Lars Hedegaard og forklarer, at man derfor har valgt ’on-premise hosting’, der giver en større fleksibilitet i forhold til integrationer med autogrossister og mange andre leverandører.
Trenden i branchen er større værksteder, der stiller større krav til samarbejdspartnere, eksempelvis krav til certificeringen ’Eurogarant’ – dette kræver, udover en vis volumen, struktur, systemer og dokumentation. Dette køber Scan Auto & Dybbroe Group eksternt, blandt andet ved Scanditek. ”Man skal være klar til at følge med, for udviklingen går hurtigt,” lyder det fra adm. direktør Lars Hedegaard, Scan Auto & Dybbroe Group.
Fakta om Scan Auto & Dybbroe Group A/S
Etableret i 1953 som leverandør til den samlede danske autobranche.
Hovedkontor i Randers, salg og lager i Glostrup, salg- administration i Oslo, Norge.
Beskæftiger 30 medarbejdere (produktspecialister i franske og italienske bilmærker).
Sender dagligt over 300 pakker fra varelagre i hhv. Randers og Glostrup (på i alt 5.500 kvm).
Vareprogrammet indeholder 18.000 varenumre.
Selskabet, der er specialiseret i de franske og italienske bilmærker, servicerer og leverer originale og øvrige kvalitetsreservedele til de frie og uafhængige værksteder, autoriserede forhandlere, branchens grossister, karrosseriopbyggere m.fl.